Зміст статті
При виборі дорожнього багажу мандрівники часто звертають увагу на розмір і дизайн. Це можуть бути маленькі валізи для ручної поклажі, мінівалізи на колесах для короткочасних поїздок або валізи середнього розміру на колесах для тривалого відпочинку. Колір теж важливий. Класичні чорні валізи залишаються найпопулярнішими. Більшість із них оснащені висувною ручкою та вбудованим кодовим замком.

Але саме колеса багато в чому визначають зручність у дорозі. Питання про те, як підібрати колеса для валізи, пов’язане з якістю подорожі. На кону тихий плавний хід або дратівний гуркіт, легке маневрування або постійна боротьба з багажем. Нижче розглянуті 6 ключових деталей: типи конструкції, матеріали, догляд за ними та інше. Іноді достатньо лише оновити колісну систему, щоб повернути валізі комфортний хід.
Конструктивно колеса розрізняють за двома ознаками: можливостями повороту та способом розміщення на корпусі. Одні моделі оснащені поворотними коліщатками-«спінерами», що обертаються на 360°. Інші — нерухомими нахиленими роликами. Також вони можуть бути частково вбудовані в корпус або виступати назовні. Розберемо особливості кожного типу.

Поворотні колеса вільно обертаються в усіх напрямках. Валіза на 4 колесах оснащується такими роликами (так званими спінерами). Їхня перевага — висока маневровість. Багаж можна везти поруч вертикально, котячи в будь-якому напрямку без нахилу. На гладких підлогах аеропортів чи вокзалів таке переміщення — суцільне задоволення.

Але на нерівній поверхні спінери менш практичні. Маленькі коліщатка буксують, поклажу доведеться нести в руках. Поворотні колеса зазвичай винесені назовні й виступають за габарити корпусу. Через це вони частіше ламаються при грубому поводженні та під час завантаження багажу в транспорт.
Котяться тільки вперед-назад. Такі ролики типові для валіз на 2 колесах, які возять під нахилом. Їхній плюс — надійність на складних ділянках шляху. Колеса зазвичай більші й частково втоплені в корпус. Їм не страшні бордюри або нерівності дороги. Двоколісна модель стійкіша на похилих поверхнях і краще долає грубе покриття.

Ламаються рідше через захищену конструкцію. Зате маневровість обмежена. У вузькому просторі розвернути валізу важче, адже вона їде тільки в одному напрямку. Якщо одне з фіксованих коліс зламається, котити багаж уже не вийде. Доведеться нести на собі або намагатися полагодити на місці.
Це ролики, частково втоплені в днище. Така конструкція трапляється у двоколісних моделей. Колісні ніші дозволяють сховати частину колеса всередину й таким чином зменшити випнуті елементи. Перевага в тому, що вони надійніше захищені від ударів і відламування.

Валізи з утопленими колесами служать довше. Вони менше чіпляються за нерівності й рідше ламаються. Великі напіввбудовані легше перекочуються через перешкоди й рідше застрягають. Недоліком може бути трохи менший внутрішній об’єм (через нішу під колесо) і необхідність нахиляти валізу для перевезення. Але для моделей класичного типу це неістотно. Головне, що тримаються міцно й не виступають.
Винесені назовні й помітні з усіх боків. Такий тип характерний для спінерів і більшості 4-колісних валіз. Колісні опори кріпляться до зовнішніх кутів корпусу. Плюси цього рішення — у маневровості та зручності обертання на 360°. Поклажу на виткнутих коліщатках можна котити боком, ставити вертикально й легко повертати.

Але мінуси теж очевидні. Колісні вузли, що стирчать з корпусу, беруть на себе всі удари й навантаження. При жорсткому поводженні або ударах, наприклад, у багажному відсіку літака, такі колеса можуть відламатися або тріснути. Дві найбільші проблеми випнених коліс — схильність пошкоджуватися при грубому поводженні та збільшення габаритів (додається кілька сантиметрів до розміру валізи). Тому для тривалої служби важливо, щоб виступлені ролики були виготовлені з міцних матеріалів і надійно закріплені.
Примітка: багато виробників пропонують компроміс — валізи-«спінери» з 4 подвійними колесами. Такі моделі все ще мають зовнішні 360° ролики, але парні коліщатка стійкіші. Витримують навантаження краще, ніж одинарні. Про подвійні колеса описано детальніше в розділі про ширину та кількість коліс.
Колеса кріпляться до валізи різними способами. Вид кріплення впливає на міцність вузла і можливість відремонтувати валізу в майбутньому. Основні варіанти — це кріплення гвинтами (шурупами), установка на заклепках, а також модульні блоки, які можна повністю замінити. Розберемо, чим відрізняються ці рішення.
У багатьох валіз колеса фіксуються на осі за допомогою гвинтів або шурупів. Вузол колісного кріплення прикручується кількома гвинтами до корпусу. Перевага такої конструкції у можливості обслуговування. Якщо ролик стерся або тріснув, його можна зняти, викрутивши кріплення, і поставити новий.
Виробники валіз середнього та високого класу часто використовують гвинтове кріплення, розраховане на заміну колеса у разі зношування. Користувачу достатньо відкрити внутрішню підкладку, знайти кріпильні гвинти та акуратно їх відкрутити. Після цього колесо або колісний блок легко від’єднується й виймається. Новий елемент встановлюється на місце і фіксується назад тими ж гвинтами. Таким чином ремонт займає лічені хвилини. Валіза продовжує служити далі.
На бюджетні та середні за ціною валізи колеса кріплять на заклепках. Вісь фіксується розклепуванням із двох боків, колесо тримається міцно. Зняти його складно, тому заміна займає більше часу і потребує інструментів. Доводиться висвердлювати стару заклепку, щоб витягти пошкоджене колесо. Для цього потрібен дриль із металевим свердлом. Висвердлюється головка заклепки, потім вісь вибивається.
Нове колесо можна закріпити болтом із гайкою відповідного розміру або встановити нову заклепку (потрібен заклепувач). Такий ремонт трудомісткий і потребує навичок. Якщо валіза недорога, багато хто воліє купити нову при ламанні колеса на заклепці.
Але деякі сервісні центри беруться за заміну. Майстер розрізає внутрішню підкладку, отримує доступ до вузла та змінює колесо, встановлюючи кріплення на болт або нову заклепку. Під час покупки варто перевірити, як кріпляться коліщатка. Якщо видно гвинти — це плюс до ремонтопридатності. Якщо зовні гладка заклепка — потрібно бути готовим до складного ремонту у разі зламу.
У таких моделях колесо, разом із виделкою та кріпленням, являє собою єдиний модуль. Його можна відворкнути від корпусу й замінити новим без інструментів. Знімні блоки стали відповіддю виробників на запит мандрівників щодо зручності обслуговування. Змінні модулі дозволяють замінити пошкодження без необхідності купувати нову валізу.
Деякі преміальні бренди пропонують у комплекті запасний модуль колеса. Його можна встановити замість зламаного. Модульне кріплення міцне й зручне. Блок надійно зафіксований. Але за необхідності ремонту достатньо натиснути прихований фіксатор, і вузол виймається.
Поки що така опція зустрічається не у всіх виробників, частіше в дорогих лінійках. Але тенденція зрозуміла. Змінні колісні блоки — це зручність для користувача та для сервісу (аналогічно швидкій заміні колеса в автомобілі). Обираючи нову валізу, варто поцікавитися, чи передбачена модульна конструкція коліс. Деякі бренди навіть кладуть запасний набір модульних коліс. Це буде великим плюсом до тривалого терміну служби.
Пізнавальна стаття: Який контейнер для їжі кращий: ТОП моделей у 5 варіантах — безпечні, зручні та функціональні
Впливає на надійність і комфорт використання валізи. Різним матеріалам властиві різна зносостійкість, шумність під час катання й стійкість до погодних умов. Які коліщатка на валізі кращі з погляду матеріалу? Зазвичай використовуються три типи: пластик (ПВХ, ABS), м’які еластичні матеріали, типу поліуретан (PU) або «силікон», і гума (каучук). Кожен варіант має свої плюси та мінуси. Розглянемо їх детальніше.
Поліуретанові колеса вважаються ознакою якісної валізи. Цей матеріал — різновид поліуретанового еластомера. За властивостями він близький до гуми, але технологічніший. Колеса з PU міцні та зносостійкі при інтенсивному катанні. У них тихий хід. Поліуретан гасить вібрації й шум, забезпечуючи плавний рух багажу. Такий матеріал не тріскається на морозі й не стирається на твердому покритті так швидко, як жорсткий пластик.

Популярний завдяки своїй міцності й тихому ходу. Добре амортизує удари на нерівностях. Багато валіз на 4 колесах (спінери) оснащуються саме PU-роликами. З мінусів: підвищена ціна. Але вона окупається терміном служби та комфортом під час перевезення.
Пластикові колеса — найвигідніші за ціною й найпростіші. Найчастіше це твердий ПВХ або ABS-пластик. Їх встановлюють на недорогих валізах і сумках-візках. Перевага лише в дешевизні та доступності. В експлуатації вони значно поступаються. Це найбільш ненадійний варіант, пластикові колеса швидко ламаються та видають багато шуму.

Жорсткий пластик погано витримує удари й вагу. За великих навантажень такі ролики можуть тріснути або розколотися. Під час катання по гладкій підлозі вони голосно тарахтять. На асфальті стираються буквально за кілька поїздок. До того ж на морозі пластик стає крихким і ще легше пошкоджується.
Які колеса кращі для валізи, якщо обирати між пластиком і м’якими матеріалами? Досвід показує, що пластик годиться лише для дуже легких навантажень. Якщо багаж планується важкий або поїздки часті, бажано доплатити за поліуретан або гуму. Пластикові коліщатка хороші хіба що на дитячих валізках або рідко використовуваних сумках. Там економія важливіша за довговічність.
Виробники валіз іноді використовують колеса з гуми або каучукових компонентів (наприклад, термопластична гума, TPU). Гумові колеса вважаються найміцнішими й найтихішими.

М’яка гума забезпечує чудове зчеплення з поверхнею. Колеса не ковзають і плавно котяться без вібрації. Шум під час руху мінімальний. Такі валізи безшумно їдуть по плитці та асфальту. Якісний каучук також зносостійкий. Йому не страшні ні холод, ні спека, ні грубий бетон. Колеса з термопластичної гуми застосовуються нарівні з поліуретановими та мають схожі властивості.
З недоліків — гума робить конструкцію трохи важчою, ніж пластик, і підвищує ціну валізи. Але для тих, кому важлива надійність, це виправдано. Колеса з поліуретану або гуми — найвдаліший вибір для частих подорожей. Вони служать довше та забезпечують комфортний безшумний хід.
Нижче наведена таблиця з основними видами коліс і їхніми властивостями:
| Матеріал коліс | Плюси | Мінуси |
| Поліуретан (PU) | Дуже міцні, тихий плавний хід, відмінна амортизація | Трохи дорожчі за пластикові аналоги |
| Пластик (ABS/PVC) | Дешеві, широко поширені | Гучні, крихкі — швидко ламаються |
| «Силіконові» (PU) | М’якші за пластик, менше шуму та вібрацій | Можуть тріснути при сильному ударі |
| Каучук/гума (TPR) | Максимально довговічні, практично безшумні в роботі | Важкіші; підвищують ціну виробу |
Примітка: «силіконовими» колесами часто називають м’які поліуретанові або гумові ролики з підвищеною еластичністю. Фактично це підвид PU-коліс.
Читайте: Де зберігати овочі та фрукти влітку: 11 правил, щоб не псувалися
Окрім конструкції та матеріалу, важливу роль також відіграють параметри коліс. А точніше — їхній розмір (діаметр), ширина та загальна кількість на валізі. Ці характеристики впливають на прохідність багажу, його стійкість і розподіл навантаження.
Розмір багато в чому визначає, як валіза поводитиме себе на різних поверхнях. Великі колеса виграють у прохідності. Їм легше перекочуватися через нерівності, пороги та дрібні перешкоди. Така поклажа плавніше їде й потребує менше зусиль, особливо якщо багаж важкий.
Дуже маленькі коліщатка часто зустрічаються на дешевих моделях. Вони застрягають у щілинах плитки, гальмують на кожному стику й передають сильну вібрацію на ручку. В оглядах зазначається, що на недорогих валізах ставлять крихітні колеса, які не допомагають у подоланні перешкод. Кращі моделі зазвичай оснащені колесами середнього або великого діаметра. Це спрощує транспортування багажу та знижує навантаження на руки. Добре, якщо коліщатка не надто глибоко втоплені й мають достатній радіус. Більший діаметр дає плавніший хід і довший строк служби колісної бази.
Під шириною колеса мається на увазі товщина одного ролика, або використання здвоєних коліщаток. Розширене колесо — з більшою площею контакту з поверхнею, що додає стійкості. Воно менше провалюється в м’який ґрунт чи щілини. Краще розподіляє вагу валізи.
Аналогічного ефекту досягають здвоєними колесами — коли два паралельні ролики замість одного. Подвійні колеса вважаються надійними. У них покращена стійкість і прохідність по нерівностях, рівномірніший розподіл ваги багажу. Вони знижують навантаження на кожне колесо. Подвійні коліщатка в спінерах покращують маневровість. Валіза їде плавно й не хитається.
Порівнюючи одинарні та подвійні коліщатка, другі кращі для великих і важких моделей. Якщо конструкція одноколісна, варто дивитися на товщину ролика. Надто тонкі, «іграшкові» коліщатка швидше зношуються й деформуються під навантаженням. Хороші — із достатньою шириною осі та міцними втулками. Вони витримують довгу експлуатацію без люфту.
Класичні моделі мають 2 колеса. Спінери оснащуються 4-ма, а деякі варіації використовують 8 коліс (це фактично 4 здвоєних). Від їхньої кількості залежить спосіб перевезення та стійкість багажу. Для тих, хто думає, з якими колесами вибрати валізу, важливо врахувати умови використання. Двоколісний варіант підійде, якщо доведеться їхати нерівними дорогами, бруківкою, бездоріжжям. Його великі втоплені колеса й нахилене положення легше долають такі випробування.
Два колеса часто вибирають для дуже важкого багажу. Така конструкція вважається міцнішою. Валізи на 4 колесах підходять для рівних підлог і приміщень. Ними зручно маневрувати в аеропорту, у потязі, котити поруч на всіх чотирьох опорах.
На гладкій поверхні спінер на 4 коліщатках потребує мінімум зусиль. Можна злегка штовхати або вести валізу вертикально. Але на вулиці, при зустрічі з ямами й бордюрами, 4-колісну модель доводиться нести, щоб не пошкодити випнуті ролики.
Восьмиколісні валізи — це модифікація спінера. Кожне з 4 посадкових місць оснащене подвійним колесом. Таке компонування визнане покращеним. Восьмиколісні валізи — удосконалена версія, де кожне колесо має свою пару.
Подвоєння коліщаток підвищує надійність і зберігає маневровість. На практиці 8 маленьких коліс розподіляють навантаження краще, ніж 4, тому зношуються повільніше й рідше ламаються.
Якщо потрібна прохідність і міцність, обирають класику — 2 великі колісні опори. Якщо в пріоритеті легкість і маневровість на рівній підлозі, тоді практичніше спінер (4 колеса, краще здвоєні). Багато мандрівників у підсумку мають обидва типи для різних ситуацій.
Варто знати: Як вибрати тактичний рюкзак — 5 характеристик, що визначають якість
З часом зношуються навіть найміцніші коліщатка. Стирається протектор, з’являється люфт, колесо тріскається при ударі й клинить. Міняти валізу необов’язково. Можна замінити лише колеса.
Розглянемо процес заміни крок за кроком.
Порада: заміна коліс — проста процедура при гвинтовому кріпленні й складна при заклепках. Якщо немає впевненості у своїх силах або потрібного інструмента, бажано звернутися до майстерні. Також завжди потрібно зберігати гвинти та інші дрібні деталі під час розбирання, щоб потім правильно зібрати вузол.
До речі: Як дізнатися заряд батарейки: 3 способи
Є загальні правила догляду, які подовжують строк служби. Якщо їх дотримуватися, колеса працюють довше й менше ламаються.
Дотримуючись цих порад, значно подовжиться життя колісної системи. Адже вона — як шини в автомобіля: потребує регулярної турботи.
Колеса відіграють вирішальну роль у надійності та зручності валізи. Хороша модель відрізняється від проблемної деталями колісної системи. А саме якісними матеріалами, продуманою конструкцією та можливістю обслуговування. Під час купівлі багажу варто врахувати тип коліс. Це можуть бути поворотні для маневровості або неповоротні для прохідності.
Важливий спосіб їхнього кріплення: гвинти кращі за заклепки. Матеріал — бажано поліуретан або гума, а не жорсткий пластик. Розмір — чим більші, тим краще поклажа долає перешкоди. Для поїздок по рівних поверхнях оптимальна валіза на 4 колесах (бажано 8 здвоєних коліщаток) з поліуретановими спінерами. Вона комфортніша. А для подорожей поганими дорогами більше підійде модель із 2 великими гумовими колесами на надійних осях.
У будь-якому разі, обираючи багаж, кожен вирішує для себе, з якими колесами вибрати валізу, виходячи з особистих потреб. Потрібно звертати увагу на згадані 6 деталей конструкції. Тоді питання, які колеса кращі для валізи, уже не поставить у глухий кут. Це будуть міцні, достатнього розміру коліщатка на якісних кріпленнях, які можна замінити. Така валіза прослужить довго й не підведе в дорозі, забезпечуючи власнику легкість і впевненість у кожній подорожі.
Цікава стаття: Фітнес-браслет чи смартгодинник: 10 основних відмінностей
Вам сподобалася стаття?
Топ - 10 новин
Останні новини

Як підібрати колеса для валізи — 6 деталей, які відрізняють хорошу валізу від проблемної
Саме від коліс валізи залежить, пройде поїздка гладко чи перетвориться на муку.

Який блендер краще для дитячого харчування — порівняння 3 типів з плюсами та мінусами
Читайте порівняння, щоб вибрати пристрій, який спрощує годування.

Як надягати чохол на валізу за 6 кроків
Кілька секунд — і багаж під захистом. Описуємо, як надягати чохол без метушні.

Рейтинг жіночих смартгодинників — 6 пристроїв, які виділяються з десятків конкурентів
Огляд Samsung і Apple з акцентом на зручність у повсякденному носінні.

Рейтинг пральних машин за надійністю — 20 перевірених рішень для дому
Добірка найкращих моделей для тих, хто цінує стабільність.

Кращі сковороди Tefal — ТОП 7 рішень, порівняння серій та покриттів
Кажуть, щастя не купиш... але можна купити сковороду, і вечеря вийде набагато щасливішою.

Компоненти всередині персонального комп’ютера — 8 основних компонентів
Офісний та ігровий ПК різняться по силі, але всередині вони напрочуд схожі.

ТОП програм для очищення комп’ютера — 10 найкращих утиліт
CCleaner вже не єдиний фаворит. Дізнайтесь, які утиліти сьогодні найкраще очищають ваш ПК — ТОП 10 альтернатив.

Як провести тест персонального комп’ютера утилітами — 11 програм для діагностики
Програми для тестування розкривають, на що здатний ПК і дозволяють порівняти його з іншими збірками.

Що таке архітектура ПК — 4 принципи Неймана
Коли знаєш свій ПК зсередини, несправність вже не катастрофа, а привід апгрейда.
Немає коментарів